پزشکی – فک و صورت

در یک دهه گذشته، استفاده از اسکن و پرینت سه بعدی، به متخصصین و جراحان فک و صورت این امکان را داده است که با دقت و سرعت بالاتری به تشخیص و درمان بیماریهای این حوزه بپردازند.
یکی از کاربردهای مهم این حوزه استفاده از مدل سرجری برای بررسی دقیق تر شرایط بیمار و همچنین بررسی تغییرات اسکلتالی به ویژه در جراحی فک و صورت می باشد.

فک و صورت

یکی دیگر از کاربردهای مورد استفاده در این حوزه، بررسی صحت و دقت پروتز طراحی شده از طریق ساخت نمونه از پیش ساخته شده می باشد.

فک و صورت

در جراحی دهان و فک و صورت (OMFS)، فناوری چاپ سه بعدی برای بهبود دقت در برنامه ریزی درمان، افزایش قابلیت پیش بینی جراحی، کاهش زمان عمل و کاهش هزینه­ های کلی به کار گرفته شده است. کاربردهای متعدد آن را در مدیریت تروما و بازسازی فک و صورت، جراحی ارتوگناتیک، پروتزهای فک و صورت، بازسازی مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، ایمپلنت­ های دندانی (راهنماهای جراحی چاپ شده با چاپ سه بعدی و ایمپلنت­ های دندانی با چاپ سه بعدی) و همچنین مهندسی بافت برای بازسازی استخوان فک و صورت نام برد.

 پروتز شخصی سازی شده برای بازتوانی ناحیه از دست رفته فک و صورت ناشی از تروما، ضایعات پاتوبیولوژیکی و یا بیماری­های مادرزادی طراحی می­ شود. به دلیل پیچیدگی آناتومیکی این نواحی و برای دستیابی به تقارن صورت فرد، استفاده از پروتزهای شخصی سازی شده توصیه می­ شود. این پروتزها علاوه بر بهبود کیفیت زندگی فرد زیبایی ظاهری را نیز به فرد باز می­ گرداند. بنابراین با استفاده از طراحی و ساخت افزایشی می­ توان به تمامی نیازهای بیمار را رفع کرد.

پروتزهای فک و صورت اختصاصی