ارتز پروتز و قالب کفش

ساخت افزایشی تحول بسیار زیادی در ساخت ارتز ها و پروتز ها (Orthoses & Prosthesis) و همچنین کفی های طبی و قالب کفش ایجاد کرده است. تولید قالب های ارتوپدی مقرون بصرفه و متناسب با سایز و شرایط هر شخص وجه تمایز این روش نسبت به روش سنتی است.

شخصی سازی تجهیزات پزشکی و همچنین سهولت ساخت از فاکتورهای اصلی در ساخت این تجهیزات می باشد، به ویژه زمانی که به بدن انسان متصل می شوند مانند ارتز ها و پروتز ها. پیشرفت های اخیر در صنعت دیجیتال، طراحی و ساخت تجهیزات سفارشی را سریعتر، آسانتر، مقرون بصرفه تر و منعطف تر از گذشته کرده است. روش های تولید سنتی نیاز به مراحل مختلف دارد که بسیار زمان بر است. برای هر قطعه طراح باید قسمت آسیب دیده بدن را قالب گیری کند، سپس قالب را جا نمایی کرده و بعد از تولید محصول، قرار گیری و تغییرات لازم را انجام دهد. در صورت وجود نقص در طراحی، کل فرایند مجدداً باید تکرار شود. با طراحی و تولید به روش دیجیتال، این فرایند بسیار ساده تر و دقیق تر شده است. علاوه بر این در زمان و همچنین مواد صرفه جویی می شود. پزشک می تواند دقیقا قسمت آسیب دیده را با یک اسکنر سه بعدی اندازه گیری کرده سپس فایل را در نرم افزار طراحی مخصوص آپلود کند تا مدل را دقیقا متناسب با هندسه بیمار طراحی و تنظیم کند. سپس مدل تنظیم شده را برای ساخت نهایی به یک چاپگر سه بعدی ارسال کند. با پرینتر های سه بعدی پیشرفته تر می توان چندین محصول را بطور همزمان تولید کرد. در مرحله بازبینی، در صورتی که نیاز به تغییر طراحی داشته باشد آن را با سرعت و دقت تکمیل کرد.

مزایای تولید دیجیتال ارتز ها و پروتز ها 

علاوه بر موارد گفته شده، تولید دیجیتال تجهیزات پزشکی باعث ایجاد نوآوری در طراحی می شود و در نتیجه تناسب و عملکرد بهتری برای کاربر نهایی ایجاد می کند. از مزایای کلیدی ساخت دیجیتال ارتز پروتز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفارشی سازی

با تغییر ضخامت، سفتی و استحکام را می توان در ابعاد مختلف تجهیز نهایی کنترل کرد. این به طراح این امکان را می دهد تا تجهیز سبک تری با استحکام بالاتر و انعطاف پذیری بیشتری تولید کند که در نهایت منجر به بهبودی راحت تر بیمار شود.

سازه های پیشرفته

طراحی شبکه ای مش ها می تواند عملکرد قطعه را با افزایش استحکام و کاهش وزن و همچنین افزایش بهبود تنفس ارتقا دهد. امکان تولید طرح های پیچیده توسط پرینت سه بعدی آزادی عمل بیشتری را به طراح نسبت به آنچه قبلا ممکن بود می دهد.

یکپارچه سازی قطعات

با آزادی طراحی و چاپ سه بعدی می توان قطعات را مجزا از هم و سپس در زمان کوتاه تری مونتاژ کرد. این امر پیچیدگی در فرایند تولید را کاهش می دهد.

برند سازی و شخصی سازی

با طراحی دیجیتال محصولات را می توان با آرم، نام تجاری، شماره تولید و یا شناسه مشتری شخصی سازی کرد.

ساخت دیجیتال ارتز ها و پروتزهای سفارشی در زندگی واقعی

چه در حال بررسی مزایای تولید دیجیتال برای ارتزها و پروتزها و چه به دنبال یک سازنده قابل اعتماد برای تولید این تجهیزات با کیفیت بالا و مقرون به صرفه باشید، تیم 3D-CAD CAM آماده کمک به شماست. تیم ما با فناوری پیشرفته، سفارش آنلاین و شرایط تایید شده با شما همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود بهترین خدمات را دریافت می کنید.

ارتز و پروتز شخصی سازی شده

بریس ها و ساپورت ها

بریس ها و ساپورت های پزشکی وسایلی هستند که برای ایجاد ثبات و پشتیبانی از نواحی خاصی از بدن طراحی شده اند. آنها می توانند درد را کاهش دهند و تحرک را برای شرایط خاصی که ناشی از حادثه و یا عدم عملکرد مناست عضو در تولد می باشد آسان کنند. بریس ها را می توان برای چندین قسمت از بدن از جمله زانو، لگن، مچ پا، دست ها و حتی برای نیم تنه که جهت حمایت ستون فقرات است مورد استفاده قرار گیرد. معمولا موادی که در گذشته برای بریس ها و ساپورت ها استفاده می شده است، پلاستیک و فلز بوده اند. هنگامی که صحبت از پرینت سه بعدی می شود این دستگاه ها را می توان به صورت سفارشی و متناسب با ابعاد و اندازه بیمار برای کارآمدی و اثر بخشی بیشتر ساخت. به دلیل آزادی طراحی در پرینت سه بعدی می توان آنها را با وزن کمتر و با ترکیبی از مواد مختلف تولید کرد. یکی دیگر از کاربرد های پرینت سه بعدی در این حوزه تولید سوکت های مصنوعی ترانس تیبیال (Trans-Tibial) می باشد. سوکت های پروتز بخشی از اندام مصنوعی هستند که پروتز را به اندام باقی مانده متصل می کند و در عین حال که راحتی را برای کاربر فراهم می کند، پروتز را در جای خود محکم می کند.

امروزه از فناوری های جدید اسکن سه بعدی و فناوری ساخت افزایشی SLS برای طراحی و ساخت سوکت های مصنوعی استفاده می کنند. این نوع فناوری ساخت باعث می شود وزن محصول تا حد امکان کاهش یابد و همچنین برای راحتی بیشتر از یک لایه داخلی نرم استفاده می شود.

AFO (ارتز مچ پا) و SMO (ارتز سوپرا مالئولار) هر دو ارتز های اندام تحتانی هستند که برای حمایت و ساپورت مچ پا استفاده می شوند. این وسائل اغلب برای کودکان مبتلا به فلج مغزی و یا شرایط مشابه برای بهبود تحرک مورد استفاده قرار می گیرد. توانایی پرینت سه بعدی در این زمینه این امکان فراهم می کند تا بتوانیم با ضخامت مناسب این ارتزها را طراحی کرده تا نوزادان بتوانند آنها را با کفش های معمولی خود استفاده کنند.

کفی های طبی

یکی از شناخته شده ترین انواع وسیله های ارتز، کفی طبی می باشد. کفی ها وسایلی هستند که قابل جابه جایی بوده و می توانند داخل کفش قرار بگیرند تا حمایت و راحتی پا را بهبود بخشند. در حالی که کفی های معمولی ممکن است به عنوان لوازم ارتز در نظر گرفته نشوند، کفی های طبی تولید شده به وسیله تکنولوژی پرینت سه بعدی متناسب با شکل و اندازه پای هر فرد طراحی می شوند. معمولاً کفی های طبی برای اصلاح و یا کاهش درد ناشی از یک یا چند بیماری مانند خار پاشنه و غیره طراحی می شوند. فرایند ایجاد یک کفی مناسب متفاوت است اما معمولا شامل نوعی جمع آوری داده است که بر روش هایی مانند اسکن سه بعدی، عکس های معمولی و حتی اندازه گیری های دستی متکی است. سفارش کفی های طبی پرینت سه بعدی سفارش بسیار آسانی است و در سال های اخیر شرکت های متعددی در این زمینه مشغول هستند.